Note: This post is in Danish. Obviously, Thomas… D’uhh! Anyway, I thought it would be fun to leave it here because the three first posts were in Danish, and it shows my thinking from back then.
Hvad de fleste virksomheder gør forkert
Vi kender alle de typiske formuleringer af virksomhedernes vision og mission. De er udarbejdet af virksomhedens topledere og indeholder fraser som “Vi skal opnå den største markedsandel i Europa”, “Vi skal øge vores profitmargin med 15% de næste 5 år”, eller “Vi vil yde vores kunder den bedste service og tilfredsstille alle vores stakeholders”. For at gøre ondt værre bliver disse visioner printet ud, og man bestiller måske en grafiker til at lave et fancy design, hvorefter formuleringerne bliver hængt op på topledernes kontorer eller bare skrevet op i en afkrog af virksomhedens hjemmeside. Jeg bliver træt… Jeg bliver så træt af at læse dødkedelige visioner og missioner, der på ingen måde lever op til de muligheder, der ligger i værktøjerne. Derfor vil jeg i dette indlæg give mit bud på, hvorfor jeg mener, at virksomhedens vision og mission er noget af det vigtigste i en virksomhed overhovedet.
Hvad er en mission?
First things first og med min akademikerbaggrund i bagagen skal vi lige have afklaret, hvad begreberne overhovedet dækker over. Først og fremmest er både mission og vision strategiske værktøjer. De berører derfor overordnede områder af virksomheden og sætter retningen for, hvor virksomheden skal bevæge sig hen.
Virksomhedens mission omhandler virksomhedens eksistensgrundlag – altså, hele formålet med at virksomheden overhovedet eksisterer. Missionen skal dække over grundtanken bag virksomheden, og hvilken rolle virksomheden spiller i samfundet. Missionen har til formål at være drivkraft bag alle virksomhedens aktiviteter og skal derfor kunne inspirere alle medarbejdere i organisationen. I en verden hvor mennesker ikke blot arbejder for at få råd til dagen og vejen, er det nemlig vigtigt at kunne forene sig med organisationens formål.
Missionen er derfor et værktøj til at skabe mening med virksomhedens virke og skal være en stærk og rodfæstet del af organisationen. Missionen har både til formål at inspirere og engagere medarbejderen på gulvet som toplederen, da hele organisationen skal forene sig omkring et fælles formål.
Hvad er en vision?
Der er ofte en vis forvirring omkring forskellen på virksomhedens vision og mission. Det er helt naturligt, for i praksis bliver begreberne heller ikke altid anvendt i den korrekte sammenhæng. Desuden eksisterer der ikke meget litteratur, som interesserer sig for at tydeliggøre forskellen på begreberne.
Den måde, hvorpå jeg selv opfatter begreberne, er som sagt, at missionen vedrører virksomhedens formål og eksistensberettigelse. Derimod er visionen en ønskelig forestilling om fremtiden for virksomheden og omverdenen. Visionen kræver fantasi og skal både være baseret på virksomhedens mission og være tydelig for enhver at se for sig.
Når jeg kritiserer de kedelige formuleringer i starten af indlægget er det fordi alle kan sætte sig mål, men en vision kræver forestillingsevne og fantasi. Det kræver, at man bruger tid og energi på at finde ud af, hvad virksomheden egentlig arbejder hen mod, og det er jo for mig at se det allervigtigste for en virksomhed og dens medarbejdere at finde ud af. Derfor er en vision ikke en målsætning, som du kan sige, at du vil opnå inden for 10 år. En vision er derimod en fremtid for verden og virksomheden, som inspirerer, engagerer og styrer virksomhedens fokus.
Skab en transparent virksomhed
Det er vist ret tydeligt, at jeg mener, visionen og mission har det primære formål at inspirere og engagere. Det er dog også vigtigt for mig at understrege, at det også omhandler virksomhedens strategi og retning. At gøre det tydeligt hvad virksomheden er til for, og hvor man arbejder hen mod, er også vigtigt for gennemsigtighedens skyld. Med det mener jeg, at det er tydeligt for enhver kunde, (potentiel) medarbejder eller samarbejdspartner, hvad virksomheden står for og forsøger at opnå.
Vision og mission er ikke målsætninger!
Samtidig kritiserer jeg at inkludere de specifikke formuleringer i virksomhedens vision og mission. Jeg ved, at nogle argumenterer for, at visionen og missionen skal være “realiserbar”, og jeg forstår godt hvorfor. Det kan virke demotiverende at sætte sig et højt mål uden at have nogen anelse om, hvordan det skal opnås.
Når jeg derimod fastholder, at det ikke skal indgå i visionen og missionen, skyldes det, at jeg mener, det hører andetsteds til. Enhver virksomhed indebærer risiko, fordi man ikke har fuld viden. Når vi alligevel bevæger os ud i det ukendte, er det fordi vores årsager, vores formål, er vigtigere end den risiko, vi må leve med. Derfor handler missionen om at skabe et formål for virksomheden, som skaber mening for medarbejderne. Visionen handler dertil om at iværksætte organisationens forestillingsevne og gøre fremtiden endnu mere attraktiv.
Når det er sagt, kan virksomheden ikke alene overleve på flotte visioner. Man er nødt til at gå dybere, hvor “the rubber meets the road”. Virksomheden er nødt til at få skabt en idé om, hvordan man går fra den nuværende situation til den visualiserede situation i fremtiden. Det hører derimod til målsætninger, forretningsmodeller, god ledelse og andre værktøjer. Hvis realiserbarheden bliver inddraget i visionen og missionen går det nemlig ud over deres primære formål, som er at skabe retning for virksomheden.
Hvordan udarbejder man en stærk mission og en inspirerende vision?
Jeg vil ikke gå i dybden med, hvordan virksomhedens mission og vision bør udarbejdes i dette indlæg. Både fordi der ikke findes nogen korrekt eller forkert måde at gøre det på, men også fordi afhænger fuldstændigt af din unikke virksomheds situation samt de mennesker, som indgår i organisationen.
Nogle gode arbejdsspørgsmål at tage med er dog fx:
- Hvorfor er vores virksomhed til?
- Hvilken forskel ønsker vi at gøre i verden?
- Hvordan kan vores virksomhed skabe unik værdi?
- Hvor vil vi hen?
- Hvilken situation i fremtiden ville være inspirerende for os i dag?
- Hvis der ikke var nogen begrænsninger for vores succes, hvor ville vi så være om 10 år?
Vær pragmatiske i processen
Når man vil formulere noget, som er så essentielt for virksomheden som dens vision og mission, kan man godt blive handlingslammet. Man kan også risikere at ville formulere den helt perfekte vision og mission. Her er det vigtigt at anerkende, at virksomhedens vision og mission er en løbende proces. Visionen og missionen skal helst være stabil over en længere periode, men verden er foranderlig, og intet er perfekt. Visionen vil aldrig blive ideel, men den kan skabe en spændende fremtidig situation for virksomheden lige nu.
Inddrag medarbejderne – et spændende arbejde er ligeså vigtigt for dem som for dig
Naturligvis skal du som leder være facilitator for udarbejdelsen af visionen og missionen, men tag og inddrag dine medarbejdere. De har helt sikkert en masse at bidrage med i processen og er essentielle for at skabe de kreative rammer, der skal til for at udvikle en stærk mission og en inspirerende vision. Du kan evt. arrangere en workshop for at komme i gang, hvor du også introducerer medarbejderne for vigtigheden af en god vision og mission. En god vision kommer dog ikke nødvendigvis på en enkelt dag, så lad også idéerne komme løbende.
Gode visioner og missioner frembringer følelser og styrer virksomhedens fokus
For at værktøjerne får den intenderede er det alfa og omega (hvilket i øvrigt er en meget god metafor for mission og vision, når jeg tænker over det), at de bliver formuleret på en måde, der frembringer følelser. En kickass vision skal allerhelst give dig lyst til at arbejde med det samme, når du har læst den, fordi det simpelthen gør dig så motiveret. En glimrende mission skal allerhelst få dig til at blive på arbejdet lige den ene time ekstra, når lokummet virkelig brænder, fordi du ved, at du gør det for et godt formål.
Velformulerede visioner og missioner skal være drivkræfter bag virksomheden ved at frembringe følelser af inspiration og formål.
Tesla som et glimrende eksempel
Lad mig som det allerførste sige, at Tesla bliver fremhævet gang på gang som en glimrende erhvervscase. Jeg vil gerne understrege, at man kan kritisere Tesla på mange forretningsmæssige ting, herunder hvordan virksomheden lover i øst og vest, mens loyale kunder bliver svigtet, og hvordan virksomheden har været millimeter fra konkurs.
Når det så er sagt, er Tesla et glimrende eksempel på, hvordan vision og mission anvendes som praktiske værktøjer i en virksomhed. Tesla har med deres vision for en overgang mod en grønnere fremtid taget skeen i egen hånd og sat standarden for, hvordan overgangen til elektriske biler kan drives frem.
Tesla har på baggrund af deres vision og mission skabt en hel fankultur omkring brandet, som det sjældent er set før, i en yderst konsolideret branche med mange tunge spillere og meget rigiditet. Ikke nok med, at missionen og visionen appellerer til deres kunder, har Tesla også været i stand til at gennemsyre hele virksomheden med visionen og missionen, som alle virksomhedens medarbejdere kan forene sig med.
Det var det for denne gang. Hvis du har spørgsmål, kommentarer, eller hvis du er lodret uenig, er du velkommen til at skrive til mig.